salam


Rabu, 27 April 2016

Bahaya Kurang Minum Air Putih Bagi Kesihatan

Bahaya Kurang Minum Air Putih. Makan dan minum merupakan dua hal yang sangat penting bagi kelangsungan hidup manusia. Tanpa dua hal tersebut,  mustahil manusia boleh bertahan hidup sampai sekarang ini. Keperluan minum terutama air putih merupakan hal yang harus di penuhi selain makanan yang bernutrisi dan bervitamin. Seperti yang kita tahu, kandungan air di tubuh manusia mencapai 60 %. Jadi minum air putih 6-8 gelas sehari merupakan sebuah keharusan untuk keperluan tubuh setiap manusia. Lalu, bahaya apakah jika manusia kurang minum air putih bagi kesihatan...????

Tubuh manusia memerlukan  air dalam jumlah yang sesuai untuk tubuhnya. Fungsi air dalam tubuh manusia iaitu untuk menjaga kesegaran tubuh, membantu sistem pencernaan agar lebih lancar, mengeluarkan racun dalam tubuh melalui peluh dan urine. Air juga berfungsi untuk pelarut, untuk mengatur suhu tubuh serta sebagai  mineral yang sangat diperlukan oleh tubuh. Sahabat, tips kesihatan. Berikut ini bahaya kurang minum air putih secara berlebihan bagi kesihatan :

1.Menganggu Fungsi Otak. Air putih sangat baik untuk sel-sel otak kita. Fungsi air putih ini agar otak boleh berfikir lebih cepat, tidak mudah lupa dan bertenaga untuk setiap aktiviti yang di jalankan. kerana jika kekurangan air , terutama air putih ,akan menyebabkan cecair di otak akan menurun, resapan oksigen yang mengalir ke otak juga akan berkurang. Sehingga menyebabkan sel - sel otak menjadi tidak aktif dan tidak berkembang sebagaimana yang diharapkan. 


2.Berbagai Gangguan Kesihatan. Bahaya kurang minum air putih berikutnya iaitu terasa haus, tekak terasa kering, suhu badan menjadi panas, terkena gejala sakit kepala, air kencing akan bewarna pekat, denyut nadi yang terasa cepat, gejala halusinasi dan juga berakibat teruk iaitu kematian.

3.Kulit Tampak Kusam. Bahaya kurang minum air putih yang selanjutnya iaitu kulit menjadi kusam atau tidak menunjukkan kulit yang cerah dan awet muda karena aliran darah kapilari di kulit pada tubuh tidak maksima. 

4.Membahayakan Ginjal Anda. Bahaya kurang minum air putih yang kelima iaitu dapat menganggu fungsi kerja ginjal pada tubuh anda. Ini dikeranakan air putih sangat penting untuk mencegah batu ginjal. Fungsi air putih pada organ ginjal akan membuat komponen pembentuk batu ginjal menjadi lebih mudah luruh bersama buang air kecil yang kita keluarkan setiap hari.  



Tiada ulasan:

Catat Ulasan