salam


Ahad, 21 Januari 2018

DIY Easy Potato Chips | Kerepek Kentang Rangup mudah

Assalamualaikum , 
Hello readers yang disayangi . Pertamanya , authornim nak ucapkan berbanyak-banyak terima kasih atas komitmen yang semua readers berikan terhadap blog authornim ini :)
Thanks for 20k readers from all around the world ;)

Jadi , pada content kali ini , authornim nak kongsi resepi sihat bai semua penggemar snek di luar sana. Kelmarin , authornim click satu video ni , tajuknya " How potato chips were made " , maklumlah authornim ni peminat cip kentang . Lepas tengok video tu barulah authornim tahu yang potato chips yg biasa jual kat kedai tu macam Pringles Potato chips dan yang seangkatan dengannya cuma mengandungi 60% potato shj .  

Lepas tu , terdetiklah authornim nak buat DIY potato chips ni . Bahannya pun tak susah , jadi malam tu authornim pun terus buat . Jom authornim kongsi pada readers semua ya :)


BAHAN-BAHAN :

Kentang
Cuka
Air Sejuk


CARA-CARA :


Mula-mula kupas kentang dan hiriskannya sehingga nipis . Authornim sagat je kentang yg dah dikupas tu , sebab sagat lagi jimatkan masa , dan ketebalan kentang tu sama . Kalau readers semua nak hiris nipis nipis pun takpa , cuma authornim ni nak cepat makan tu yang sagat je , hehee . 


Langkah seterusnya ialah rendam kentang yang sudah di sagat/dipotong nipis tadi dalam air sejuk selama 15-20 minit , air sejuk yang dalam peti sejuk tu ya , kalau takda air sejuk, bolehh juga guna air yang diletakkan beberapa ketul kiub ais . Kelmarin authornim guna secawan kiub ais. 
*Sorry gambar takda , authornim lupa nak ambil gambar part ni *


Lepas 20minit toskan ketang yang sudah disagat tadi .
Rebuskan , kentang yang sudah di toskan tadi bersama cuka , authornim guna dalam kuantiti 1/4 cawan shj . Kita letakkan cuka masa rebus ni supaya kentang tadi rangup sewaktu hendak digoreng nanti .
Rebuskan kentang agak-agak sehingga kentang bertukar warna kepada jernih , seperti yang ditunjukkan dalam gambar di atas . Toskan sekali lagi supaya tidak terlalu banyak air sewaktu menggoreng nanti .


Kemudian goreng kentang yang sudah direbus dan ditoskan tadi dengan api yang sederhana sehingga berwarna keemasan . Agak-agak dah rangup tu dah boleh bangkit lah ya .



Dan langkah yang terakhir ialah perasakan kerepek-kerepek ini . Readers sekalian boleh perasakan mengikut selera masing-masing . Untuk authornim punya version , authornim cuma perasakan dengan garam , gula halus , serbuk oregano dan serbuk lada sulah . Authornim tak letak MSG , sebab authornim kalah dgn MSG ni . 

Stuktur kerepek kentang ni sama macam kerepek kentang jenama ROTA . Kerepek kentang jenama rota ni memang 100% guna kentang , takda campur apa-apa pada kerepeknya selain perasa . ini authornim ada kepilkan gambarnya .

.
Okay itu sahaja , untuk hari ini . Authornim akan cuba gigihkan diri untuk meng'upload' resepi-resepi lain pada post akan datang . 

-TERIMA KASIH-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan